Ressenya de Jesús Bonals
Quan aquesta
primavera ens va caure a sobre la plaga bíblica del confinament, vaig decidir
que havia arribat l’hora de poder llegir algun dels molts llibres gruixuts de
la meva biblioteca que fins ara havia deixat de banda, precisament per ser
massa gruixuts. I vaig triar les Memòries de Sagarra, en una edició de
l’editorial Aedos de 1964. És a dir, de fa 56 anys!
No em
penedeixo de l’elecció. Al contrari, em pregunto com he pogut ser tan gamarús
de deixar passar tants anys sense dignar-me obrir aquest extraordinari tresor
que tenia a les postades carregades de llibres de casa.
I per què
dic que aquest llibre és tan bo? Doncs perquè es tracta d’una de les millors
obres narratives que s’han escrit durant el segle XX en aquesta nostra petita
geografia (però no pas petita literatura).
Potser al
lector que no hagi llegit les meves anteriors ressenyes publicades en aquest blog el
sorprendrà que faci servir la paraula narrativa per referir-me a un llibre de
memòries. Doncs sí: unes memòries són una narració.
De fet, la
classificació habitual entre ficció i no ficció em sembla un error total. Per
molt que sigui acceptat i generalitzat, no deixa de ser un error. Que una
història sigui real o de ficció és irrellevant: el que importa és que el que s’hi
explica estigui ben narrat. És ingenu pensar que tot el que figura en unes
memòries ha succeït realment, de la mateixa manera que ho és pensar que tot el
que s’explica en en un llibre de ficció és inventat.
Dit sense
embuts: els llibres de memòries estan tan plens de mentides com els de ficció ho
estan d’episodis que no són en absolut ficticis i que de fet han succeït
realment, encara que sovint, però no sempre, en un altre context i amb uns
altres protagonistes.
Ja que en
aquest cas estem davant d’un llibre de memòries, cal donar per suposat que
Sagarra s’inventa allò que li ve de gust, de la mateixa manera que calla una infinitat de coses que no vol
esbombar. La mateixa precisió amb què l’autor inventa a pleret i pinta
fesomies, vestimenta o escenaris, n’és una prova. És cert que a tots alguns
detalls de la infància i la joventut ens queden inexplicablement fixats per
tota la vida, però és impossible, ni que hom sigui Sagarra, que algú recordi
tants detalls, de tants episodis i tants personatges, com succeeix a les 900
pàgines del llibre. Allà on la memòria no hi arriba, i arriba la literatura. I
el resultat, francament és molt bo.
Repeteixo,
el resultat com literari i narratiu és magnífic. Si haguéssim de fer una tria
dels millors llibres de narrativa catalana del segle XX, sens dubte caldria
incloure-hi aquestes Memòries, al costat del “Quadern gris” de Josep Pla, o les
“Cartes a Màrius Torres” de Joan Sales, o “Unes mans plenes de sol” de Manuel
de Pedrolo, i alguna mitja dotzena més que no enumero per no fer-me pesat.
El volum -i
mai tan ben dit perquè el totxo fa un bon volum i un bon pes- es podria dividir
en tres parts molt clarament definides. La
primera, on s’explica la història dels seus avantpassats, ocupa
pràcticament la tercera part del llibre, de manera que no arribem al naixement
de l’autor fins al final d’aquesta tercera part. La segona va des del seu naixement
fins al moment que acaba la carrera de Dret. Durant aquest període assistim a
l’eclosió de la seva vocació poètica i literària i a la publicació amb èxit dels
seus primers llibres. La tercera és dedicada integralment als seus dos anys a
Madrid, on estudiava per ingressar a la carrera diplomàtica Un projecte que
acaba abandonant en obtenir els seus primers èxits com a autor teatral, perquè,
diu, no li fa cap gràcia haver de passar un bon grapat d’anys en un consolat
d’algun país primitiu, insalubre i llunyà, a l’espera d’anar progressant en
l’escalafó i poder acabar tenint un destí com Déu mana en un país europeu i civilitzat.
Les Memòries s’acaben, doncs cap als 25 anys, quan Sagarra encara té per davant
tants anys d’èxits teatrals, així com el daltabaix de la guerra i la difícil
represa del teatre català a la postguerra. Uns episodis interessantíssims d’una vida
molt intensa que sens dubte donarien per un segon volum d’una llargada semblant
al que acabo de llegir però que no va voler escriure mai. Rumors o
maledicències en pretenen explicar el per què, però no em toca a mi opinar
sobre aquesta qüestió, més enllà d’afirmar que és una llàstima.
Totes les tres
parts que he dit tenen el seu encant. La primera, la història dels
avantpassats, et deixa bocabadat: ¿com és possible que Sagarra aconsegueixi
mantenir l’atenció i l’interès del lector dissertant durant centenars de
pàgines d’un tema aparentment tan àrid? Només conec un altra autor que capaç
d’aconseguir aquest repte, el Martí de Riquer de Quinze generacions d’una
família catalana, un altre llibre que mereixeria figurar també en el cànon
d’aqueta escassa dotzena de les millors obres de la narrativa catalana del
segle XX. També ho aconsegueix, encara que una extensió incomparablement menor
a les 1500 pàgines del llibre de Riquer, el gran Manuel de Pedrolo, en el seu
millor llibre abans esmentat, quan basteix una increïble genealogia dels
avantpassats del protagonista, la qual ocupa només un capítol, una vintena de
pàgines.
La segona
part, amb l’inici de la seva producció poètica, i la presència en el relat de
pràcticament tots els grans escriptors i polítics de la seva època, entre ells
Verdaguer, Maragall, Prat de la Riba, etc, etc, i el relat del seu viatge a
Itàlia, és també extraordinàriament interessant.
La tercera
part, la de la seva estada a Madrid és brillantíssima, estilísticament la més
ben treballada, i al llarg d’una pila de pàgines fa un retrat demolidor del
Madrid d’aleshores. Però la inacabable processó de la gent que hi coneix, entre
altres Juan Ramon Jiménez o Emilia Pardo Bazán, etc. etc., et deixa tan aclaparat
que, al meu entendre, la línia narrativa se’n ressent una mica. Potser en una
segona lectura ho veuria d’una altra manera, però és el que penso, i ho he de
dir, sense que això desmereixi la immensa qualitat d’aquest monument literari
que hauria d’estar permanentment present a totes les llibreries del país perquè
les noves generacions, que inexorablement van pujant, tinguin un accés fàcil a
llibres com aquest, i els més llestos, que sempre hi són, no es trobin que no
el coneixen simplement perquè no saben ni que existeix.
SAGARRA, Josep Maria Memòries. Barcelona: Editorial Aedos, 1964
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
El vostre eco