Ressenya de Jesús Bonals
Una vegada més, Maria Barbal l’encerta i ens ofereix una obra rodona. Totalment rodona. Potser perquè és breu?
Recordo el
deliciós País íntim, de la mateixa autora. Tan ben escrit, de tan
agradable lectura. Però... en el cas de País íntim em va fer la impressió que la narració s’allargassava
en excés, que la segona part no tenia la força de la primera, que semblava
gairebé una altra trama, un altre llibre, un afegit que no acabava de lligar
del tot.
Després de
girar el darrer full de Tândem, amb un final esplèndid i tan ben resolt,
penso que potser Barbal assoleix l’excel·lència en la nouvelle, més que no
pas en la novel·la. ¿Li passa com a Pere Calders, que va arribar al punt més
alt d’excel·lència en el conte i que, en canvi, no va aconseguir el mateix
nivell en la novel·la?
De totes
maneres aquestes consideracions ara no venen al cas, si del que es tracta de
comentar aquest Tàndem. Uns personatges corrents, unes vides corrents,
una trama mínima..., però quina fina sensibilitat es desprèn de cada línia, de
cada paràgraf, de cada episodi!
Malgrat
aquesta simplicitat de l’argument, que ben resolta la narració! Malgrat la senzillesa,
quines sorpreses inesperades no ens depara l’autora a mesura que avancem en la
lectura!
Entre els
molts encerts, m’agradaria remarcar al recurs a les dues veus narradores, la de
l’Armand i la de l’Elena, a l’estil del que va fer Pedrolo a Cendra per
Martina, dividida en tres nouvelles narrades en primera persona per
cadascun dels integrants del trio protagonista, l’Adrià, la Júlia i la Martina.
En aquest cas Barbal recorre només a dos narradors, i els va alternant: en el
primer capítol parla l’Armand, en el segon capítol l’Elena, en el tercer
l’Armand, en el quart l’Elena, i així successivament. L’esquema és força
diferent, doncs, del del llibre de Pedrolo, però el resultat és tant o més bo.
Què més cal
dir d’aquesta petita joia? Doncs que l’encerta plenament en el tractament de
l’enamorament en l’etapa del que en podríem anomenar la maduresa avançada, o si
voleu la pre-vellesa, en el que podria anomenar-se, seguint Margarit, l’Edat
Roja, la dècada de la seixantena, quan els humans li comencem a veure les
orelles al llop de la vellesa que s’atansa, i a més d’un li entra el desfici
d’aprofitar allò que resta de dia, segons l’encertadíssim títol de la magnífica
novel·la de Kazuo Ishiguro.
Moltes
vegades aquest desfici es limita a un sentiment no confessat i platònic, que no
acaba de cristal·litzar, sigui per timidesa, sigui perquè els lligams i els
interessos creats amb el o la cònjuge de tota la vida són massa forts... Però a
vegades sí que es materialitzen, i porten al protagonista a desencadenar el
trencament, sovint per iniciativa del cònjuge masculí, -ben al contrari de la
narració que ens ocupa-, i que sovint porta a un final penós, i ara sí
irreversible, quan ja s’ha arribat a les veritables portes de la vellesa. Un
final trist que la Maria Barbal generosament ens estalvia.
Als que us agrada la bona literatura, si us plau no us perdeu aquesta petita joia.
La tinc en el punt de mira. Serà un dels llibres de Sant Jordi, segur.
ResponEliminaCarme,
EliminaJo també el vull llegir!
Per cert, he fet una entrada al blog que encara no m’has comentat! És estrany, sempre hi ets!
Helena, he estat uns dies amb problemes de connexió i no podia ser-hi gaire. Ara ja està resolt.
EliminaAh! Ja passen aquestes coses...
EliminaUn gran llibre d'una gran autora. Chapeau!
ResponElimina